توجه * توجه

سایت در دست بازطراحی است

لطفا صبور باشید

خانه / حوزه موضوعات / جامعه / پناهیان منبری انقلابی و تکلیف گرا

پناهیان منبری انقلابی و تکلیف گرا

علی اکبرآبادی

علی اکبرآبادی

نسل ما منبر واقعی را اساسا با شخصیتی به نام پناهیان شناخت.
نام او برای امثال من که از اواخر دهه هفتاد به دنبال معارف اسلامی و حقیقت دین بودیم با نام منبر گره خورده و نام او تداعی کننده حرفهای ناب و جدید دینی است از اخلاق و انسان شناسی گرفته تا تحلیل های عمیق سیاسی و تبیین مباحث اجتماعی.
بسیاری از حرفها و استدلالات جدید در دفاع عقلانی از دین و احکام و اعتقادات اسلامی را از او یادگرفتیم. لحن خوب، تبیین عالی از موضوعات اساسی و مهم روز، ترکیب هنرمندانه احساسات با استدلال و عقلانیت در ارائه مطالب و….
پناهیان به منبرِ هیات بیش از هرچیزی اهمیت و ارج نهاد. عنوان های دیگر برای او همه تابعی از منبری و مبلغ دین بودن او هستند.
پناهیان فضل فروشی نمی کند،کاری به اصطلاحات علمی پرطمطراق ندارد؛ مقلد مباحث کسی نیست؛ آنچه که برای او مهم است تبلیغ است؛
و تبلیغ یعنی رساندن پیام.
در تبلیغ مسائل اصلی و اساسی را مطرح
می کند، او یک اولویت بندی مشخص برای مباحث خود در نظر دارد، چون نظام فکری دارد و عمیق سخن می گوید.
پناهیان یک انقلابی عمیق است.
طوطی وار تکرار نمی کند، حتی سخنان امام خمینی و خامنه ای را در دستگاه فکری خود تحلیل و ارائه می کند.
از طرفی به شدت متعصب و غیرتمند بر روی دین و احکام و اعتقادات اسلامی است. از طرف دیگر به شدت انقلابی و به دنبال اصلاح ساختارها و رفع اشکالات موجود خصوصا با رویکرد اخلاقی عقلانی است.
او با هنرمندی و موقعیت شناسی و اصرار عجیبی مهمترین حرفهایش را نه در محافل حزبی و خصوصی و علمی، بلکه در عمومی ترین محافل یعنی اجتماعات پرشور مردمی در هیات‌ها و محافل دینی می زند!
البته ممکن است همه حرفها و ایده هایش صددرصد صحیح نباشند، چون معصوم نیست و در افق نگاه خود مسائل را تحلیل می کند.
او یک جریان فکری خاص در ایران است. او پرچمدار هیات انقلابی و عاقلانه است.او یک مهندس فرهنگی بسیار ماهر و چیزفهم است. او را می توان یک متفکر انقلابی و مصلح اجتماعی نامید.
شاید در آینده آثار اجتماعی او بسیار فراتر از این هم برود و چندان بعید نیست.
کتاب انتظار پناهیان یک تحفه فوق عالی معرفتی است. شاید در حد یک شاهکار علمی نباشد اما حتما یک کتاب کم نظیر در حوزه معارف اسلام انقلابی است. تبیین عمیق و چندلایه و استدلالی از مفهوم استراتژیک انتظار، مبتنی بر آیات و روایات این باب،آن هم به صورتی که همه فهم باشد، کاری سترگ و عجیب است که ایشان به توفیق الهی به خوبی از عهده آن برآمده اند.
او در راه اندازی موج بزرگ اقبال به راهپیمایی اربعین نیز سهم زیادی دارد.
تفاوت اساسی پناهیان وامثال او با بسیاری دیگر از سخنرانان و تریبون داران چیست؟
او یک فدایی واقعی اسلام و انقلاب اسلامی و به شدت تکلیف گراست.
پناهیان در مهم ترین و پیچیده ترین فتنه پس از انقلاب(۸۸)، خط شکن بود.
در آن فتنه قیرگون که روی بسیاری را سیاه نمود، او روسفید از میدان بیرون آمد. عین شب های عملیات در پیشانی جبهه حرکت می کرد. سیم خاردار قیچی می کرد، مین خنثی می کرد. چندباری هم خود را روی سیم خاردارها و مین ها انداخت تا رزمنده ها رد شوند.اکنون نیز مثل همیشه در خط مقدم است. عادت نکرده به پشت خط نشستن و فقط تزدادن و نِق زدن.
پناهیان کسی است که جبهه استکبار جهانی و نفاق داخلی آرزوی خاموش شدن همیشگی صدایش را دارند.
اکنون که این صدا خاموش نمی شود و تاکنون نیز در صراط مستقیم حرکت کرده پس باید او را هر وسیله ای که شده و با شدت هرچه تمامتر بکوبند و تخریب کنند.
بسیار جای تعجب است از گروهی از عدالتخواهان_که حداکثر کارشان دادزدن بدون پشتوانه علمی و پژوهشی (با استفاده از هروسیله ای) است_ که خط اصلی تخریب چهره انقلابی پناهیان را دنبال می کنند و این جماعتِ احمقُ الدینِ چماقْ به دستْ همیشه خار راه حرکت عاقلانه و صحیح در صراط مستقیم اسلام ناب هستند. در بسیاری از موارد نیز اولویت های اصلی را نمی بینند و به مسائل درجه چندم و کم اهمیت می پردازند. هیچ گاه طرح عملی معقول و منسجمی ارائه نمی کنند. عقلانی و بر مبنای نظام معرفتی کلان کار نمی کنند؛ بر روی اشخاص خاص
(بیشتر لیدرهای خود یعنی بر روی خودشان!) تعصب می ورزند در عین حال رهبری و همه اندیشمندان و بزرگان و مصلحان تاریخ را نقد می کنند! از همه شاکی اند و همیشه به دنبال مقصر می گردند و خودشان را هیچ گاه مقصر نمی دانند!
دائما بر طبل ناامیدی و سیاه بینی می کوبند، ادعاهای گوش فلک کَرکُن و صدای بلندِ نعره گونْ از دیگر خصوصیات این جماعت است. در بیشتر موضوعات اصلی یا افراط می کنند یا تفریط.
احساساتی اند و اگر کسی کوچکترین جوابی یا تذکری به ایشان داد او را تخریب می کنند!باید عدالت را همه جانبه و با مبانی صحیح آن فهمید تا بتوان به عدل و قسط قیام کرد.

۳ دیدگاه

  1. علی امینی

    سلام جناب اکبرآبادی،این خدمات و سطح علمی استاد پناهیان بر کسی پوشیده نیست،ولی چرا نقد کنندگان ایشان و تخریب کنندگان رو دارید به پای هم میسوزانید با این حرف هایتان؟یه عده جوان عدالت خواه نقدی داشتند در ابتدا بر مسئله عدالت خواهی و مساوات که ایشان بیان کرده بودند مگر عیبی دارد؟؟و بعد هم قضیه ی اون ملکی پیش آمد که ایشان در مالکیت مشارکت داشتند با فردی که از لحاظ مالی سوءسابقه ای داشته اند و بعد در جواب خودشان گفتند که هدیه ای بوده و ما هم مثل رهبری آن طور زندگی میکنیم،نمی دانم چرا هر کسی نقد می شود این روزها خودش را پشت رهبری قایم می کند،در ضمن هدیه هم با نذورات فرق می کند،بحث اصلی اینجاست که یک عده مفسد اقتصادی با زدن خیریه و وصل شدن به مداحان و منبری های معروف و کمک های مالی به هیئت ها و حوزه های علمیه قصد دارند یک وجهه ای به دست بیاورند و از آبری منبر و هیئت امام حسین در راستای رفع گره های کارشان استفاده کنند،این موضوع مسئله ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت

  2. مهدی هاشمی

    بسیار زیبا و منطقی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.