علامه طباطبایی بر این باور بود که آثار دکتر شریعتی صرف نظر از ارزشی که داشته و دارد، با اشکالاتی اساسی مواجه است. در حقیقت، ایشان نیز ضعف اندیشههای شریعتی را در اسلامشناسی آن میداند که موجب میشود تا نگاهی مارکسیستی و چپ را در غالب سخنان و نوشتارهای وی بیابیم.
حضرت آیت الله علامه حاج سید محمدحسین طباطبایی(دام ظله)
با تقدیم سلام مفتخراً و محترماً به عرض آن حضرت میرساند. اخیرا در تهران شایع کردهاند نعوذ با … حضرتعالی نوشتههای علی شریعتی را تأیید کرده و فرمودهاید کوچکترین ایرادی در آن دیده نمیشود. استدعا دارم بذل توجهی فرموده برای روشن شدن حقایق و نجات عدهای از ضلالت نوشتهای مرقوم بفرمایید
حاج حسین…
بسمه تعالی
اینجانب نوشتههای دکتر شریعتی را هرگز تصدیق نکرده و چنین سخنی به احدی نگفتهام و نوع مطالب ایشان اشتباه و طبق مدارک دینی اسلامی غیرقابلقبول میباشد.
حضرت علامه طباطبایی در پاسخ به نامه ی دیگری نیز چنین نوشته اند: «ما با دکتر شریعتی عداوت ذاتی نداریم، مسأله این است که در لابه لای تألیفاتشان مطالبی دیده می شود که با موازین اسلام قابل توجیه نیست. مانند اینکه می گوید: انسان خویشاوند خداست، در حالی که قرآن کریم صریحاً می فرماید: «و خرقوا له بنین و بنات بغیر علم» و می فرماید: «و جعلوا بینه و بین الجنه نسباً» عقیده ای است از عقاید بت پرستان. و می گوید خدا و طبیعت و انسان یک واحد حقیقی است که رهسپار کمال است و صریحاً در کتاب زادگاه من، معاد را انکار می کند و در وصف معراج خود می گوید: استادان مسیحی من مرا وارد بهشت کردند و در بهشت می گشتم در حالی که دستم در دست آنها بود! در صورتی که قرآن صریحاً مسیحی را کافر می داند و می فرماید کافر داخل بهشت نمی شود و نظایر این اشتباهات که زیاد هم هست».[۱]
- جناب آقای حسین کاوه
- اسناد انقلاب اسلامی، ج ۲، ص ۲۰۷
ممنون از آگاهی بخشی شما دوست عزیز