توجه * توجه

سایت در دست بازطراحی است

لطفا صبور باشید

خانه / پژوهش و تحقیق / بحثی پیرامون عقاید و لزوم دینداری

بحثی پیرامون عقاید و لزوم دینداری

۱۰۱۵۱عقیده از ریشه عقد و عقد به معنای بستن، پیوند زدن و گره خوردن است.
عقیده چیزی است که به ذهن و فکر و جان انسان بسته می شود و پیوند می خورد. پذیرفتن هر نظریه حق یا باطل، بسته شدن یا پیوند یافتن و گره خوردن آن نظریه است به ذهن. این پیوند، عقد و آن نظریه عقیده است.
نقش عقیده
انسان ها بدون عقیده و باور، توان جهتگیری و ایفای نقش را نخواهند داشت؛ چراکه قانونی در فلسفه می گوید: محال است که انسان ها بدون انگیزه و هدف کاری کنند، حتی در آن لحظاتی که به ظاهر کاری پوچ و عبث انجام می دهند به نحوی درحال پر کردن اوقات فراغت خود هستند و با هدف سرگرمی، وقت خود را می گذرانند.(دقت شود.)
خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند : «کُلٌّ یَعمَلُ علی شاکِلَتِه» [۱] هرکس بنابر شاکله خود عمل می کند.
آنچه که شکل و شاکله و هیأت باطنی انسان را می سازد، عقاید و باورهای اوست. این عقیده است که به انسان انگیزه عمل و به زندگی جهت می دهد . اگر عقاید انسان در راه صحیح باشد نتیجه اش سعادت است و الا بیراهه و شقاوت نتیجه سهل انگاری در انتخاب عقیده حق خواهد بود .
اگر انسان حق را انکار کند و یا در آن تردید کند، عملی که از این عقیده بر می خیزد نمی تواند سالم و سودمند باشد. زیرا عقیده است که به انسان انگیزه می دهد و انگیزه است که به عمل جهت می دهد، و انگیزه و جهت عمل است که به مفهوم و معنا و شایستگی و ناشایستگی عمل را تعیین می کند.
آن روایت معروف از پیامبر رحمت صل الله و علیه و آله و سلم که فرمودند:« الأعمالُ بالنیّات » شاهد همین اصل است اما دقت کنیم که نیّت صرف و بدون عمل یا حتی بدون نزدیک شدن به مقدمات عمل هیچ توفیقی نخواهد داشت.
و حال چرا دین سر لوحه افکار و عقاید است ؟ دینداری چه سودی دارد ؟
۱٫ این دین است که به زندگی محتوا می دهد و اگر دین را از زندگی جدا سازیم، چیزی جز پوچی و تکرار نمی یابیم.
۲٫ دین است که رفع تحیر می کند . تحیر از اینکه کجا بودم ؟ کجا هستم ؟ برای چه هستم ؟ به کجا می روم ؟ امام علی علیه السلام می فرمایند: خدا رحمت کند کسی را که بداند کجا بوده و کجا هست و کجا خواهد رفت .
۳٫ انسان ذاتا تشنه و عاشق کمال است و این امر درونی از هیچ انسان منصفی پنهان نیست. پس تنها دین است که انسان را به کمال واقعی هدایت می کند.
۴٫ آرامش روانی در پناه دین است و انسان فاقد دین اگرچه خود را مشغول ظواهر دنیوی کرده تا چند صباحی را در این کره خاکی بی خیال خوش بگذراند، اما ندای فطرت و وجدان انسان ها خاموش شدنی نیست و تفکر پوچ گرایی و نیستی او را آذار می دهد و این اضطراب و ترس و ناراحتی و پریشانی در همیشگی است. با نگاه به آمارهای جهانی می یابیم که بیشترین آمارها در بیماری های روانی و ارتکاب جرایم و جنایات در کشورهایی است خبری از دین در آن ها نیست.
۵٫ تلاش و امید در پناه دین آنگاه که حوادث سخت و پیچیده در زندگی انسان رخ می دهد و همه درها را به روی خود بسته می بیند، تنها ایمان به آموزه های دین است که یار و یاور او خواهند بود و به او نیرو می دهد.
درباره اهمیت مسایل اعتقادی از دیدگاه اسلام به این روایت اکتفا می کنیم .
این روایت درکتاب معانی الاخبار مرحوم شیخ مفید آمده است:
شخصی به نام ابی المقدام ابن شریح و او از پدرش نقل می کند : در جنگ جمل و در آن بحبوحه جنگ هنگامی که سپاهیان امام دور هم نشسته و با همفکری آن حضرت مشغول طرح و تنظیم عملیات جنگی بودند، یکی از اعراب از جا برخاست و با صدای بلند گفت : یا امیرَالمؤمنین، أ تقول إنَّ اللهَ واحدٌّ ؟ یا امیرالمومنین ، آیا به عقیده شما خدا یکی است ؟
این سوال برای سپاهیانی که درگیر جنگند و به چیزی جز طرح عملیات و نقشه جنگ نمی اندیشند، قابل پیش بینی نبود. وقتی یاران دیدند که آن مرد أعرابی سوالی به حسب ظاهر بی ربط با دغدغه روز یعنی جنگ مطرح کرده، سخت عصبانی شدند و هرکدام از سویی صدایشان به اعتراض بلند شد. امام، زمانی که دیدند آن مرد، از هر طرف مورد اعتراض قرار گرفتند، به حمایت از وی برخاستند و در آن هنگام فرمودند:« دُعوهُ فإنَّ الذّی یریده الأعرابی هوالذی نریده من القوم.»
امام در آن لحظه نه پاسخ را به دیگری حواله کردند و نه دست رد به سینه آن سائل زدند و فرمودند: بگذارید سوالش را مطرح کند و از او دست بردارید، که آنچه این مرد بادیه نشین از ما می خواهد، درست همان چیزی است که ما از این مردم که با آن ها می جنگیم، می خواهیم.
پس برگرفته از کلام نورانی مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام تمام نزاع و درگیری ما با دشمنان، جنگ فکر و ایدئولوژی است نه جنگ برای کشورگشایی و فتح و غنایم .

  • جناب آقای مصطفی احمدی

  1. سوره مبارکه إسرا آیه ۸۴

منبع: کتاب ارزشمند مبانی شناخت اثر استاد محمدی ری شهری

منبع: کتاب اصول اعتقادات اثر استاد حاج شیخ اصغر قائمی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.