توجه * توجه

سایت در دست بازطراحی است

لطفا صبور باشید

خانه / حوزه موضوعات / جامعه / نفوس سالم، جامعه سالم / بخش دوم

نفوس سالم، جامعه سالم / بخش دوم


طلاب انقلابی

رضا رحمان نسب

در یادداشت قبلی گذشت که عقل نظری مدرک ینبغی آن یعلم وان یفعل است و آن چه نفس را فرماندهی میکند عقل عملی یا جهل که امری وجودی است میباشد که حدیث عقل و جهل توضیح همین مطلب است. پس حیطه این دو قوه ( عقل عملی و نظری)  کاملا از هم جداست.

اکنون توجه به این مطلب ضروری است که نه تنها علم (به معنای منطقی آن)  که عبارت از تصدیق نسبت بین موضوع ومحمول است  به تنهایی منجی نبوده کما این که یعرفون نعمه الله ثم ینکرونها[۱] که پس از عارف شدن به نعم الهی  کتمان میکردند (که ظاهراعرفان مرحله ای بالاتر از علم است)   بلکه ایمان قلبی و عقیده که به معنای عقد و گره خوردن چیزی با جان آدمی است نیز مقرون با عمل نمیباشد واین چنین نیست انسان به هر چه ایمان قلبی داشت عمل کند  بلکه گاهی خلاف آن عمل میکند کما این که عبید الله ابن حر جعفی به سید الشهدا فرمود :مردم کوفه قلوبهم معک وسیوفهم علیک هستند.[۲]

یعنی تو قلب مردم را تسخیر کرده ای اما قوه ی جهل آن ها را به سمت ظلمت هدایت میکند.واین معنای هشدار خدای متعال در قرآن است که فرمود ای مومنین از گام های شیطان پیروی نکنید که او دشمن آشکار شماست.[۳] بنابر این ایمان قلبی به تنهایی منجی نیست مگر با عمل به آن لذا در تعبیرات قرآنی بلافاصله بعد از ایمان به عمل صالح اشاره شده است.  اما به راستی چه میشود انسان بر خلاف علم وعقیده خود عمل میکند و عدم انطباق علم با عمل چه زمانی خواهدبود و چه عواملی این عدم انطباق را به وجود می آورند؟

در یادداشت های بعدی از این موضوع بحث خواهد شد البته بعد از حل سوالی جدی که با مراجعه به متون دینی هر ذهنی را متوجه خود میکند و آن این است  که دین علم را نوری میداند که خدا در قلب مؤمنین جای میدهد و یا تقوا را که از شئون عقل عملی است را زمینه ساز  علم میداند.[۴] در حالی که ما حیطه این دو را از هم جدا کردیم .  سیأتی بیانها ان شا الله تعالی.


  • رضا رحمان نسب
  1. نحل ۸۳
  2. لهوف سید ابن طاووس ص۸۳
  3. بقره ۲۰۸
  4. بقره ۲۸۲

یک دیدگاه

  1. طلبه سایبری

    خوبه ولی یه خورده سخت و پیچیده نوشتین ساده ترش کنید

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.